Verwondering

19 november 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Verbazing, verwondering; tot nu toe hebben we genoeg bizarre ervaringen opgedaan hier op het eiland om er een nieuw blog over te maken! Dus bij deze: blog nummer 2🎉

Oké. Waar begin ik? Yep ik weet het al. Het gaat over dieren!

* op het moment van typen, hoor ik ezels balken. Want die lopen hier op het eiland in hordes. Kolonnen. Kuddes. Hele groepen bij elkaar, soms alleen. Bij zonsondergang moet de poort voor ons huis dicht. Doen we dat niet, lopen we de kans de ezels op de porch te hebben staan. Heel gezellig, maar niet zo handig. Horen we de honden blaffen in de straat, weten we al dat er ezels lopen. Want die dagen elkaar nog wel eens uit, schijnt. 's Avonds, 's nachts en in de ochtend moeten we alert zijn om ze niet aan te rijden. Ook de geiten lopen gewoon lekker los hier, trouwens.

* leguanen! Ze blijven me fascineren. Het grappigste vind ik, als ze gaan rennen. Google vooral eens hierop voor een beetje beeld erbij, hilarisch. Als we de jacuzzikap open laten staan, zijn ze geneigd erin te springen! Je ziet ze hier overal op het eiland. Op onze porch of vanuit de keuken, zien we er vaak 2 zitten. Ze zijn best nieuwsgierig ook en wat zijn ze groot! Ik vind ze geweldig. Ze worden ook gegeten, trouwens. Smaakt naar iets tussen rund en kip zeggen ze, gaan we maar eens een keer proberen!

* dieren die over onze porche hebben gelopen zijn, in willekeurige volgorde: heremietkreeften, krabben, gekko's, salamanders, kakkerlakken, leguanen, schorpioenen.. En een kat!

* de onderwaterwereld, ongelofelijk mooi. Na werktijd of in het weekend wanneer we vrij zijn, gaan we graag ergens snorkelen. We ontdekken nog steeds regelmatig nieuwe duikplekken. Zo troffen we vandaag een plek met zo'n 10 schildpadden, een barracuda, een grote school met snappers en mijn favoriete, altijd goedlachse regenboog papegaaivissen. Die zien er zo grappig uit! Nien snorkel vrolijk met ons mee trouwens! Op haar doorzichtige soort van luchtbed, ze kan er ook zo van genieten!

* alles kan hier. Of nou ja, soms heeft het wat tijd nodig.. Zo wachten we inmiddels al 3 weken op de aannemer die ons dak komt repareren. Hij zal ongetwijfeld nog langskomen gezien zijn ladder nog hier staat.. Al 3 weken dus. Bijzonder. Ook wachtten we 2 weken lang op vervanging van een wasmachineslang. De maat werd eerst genomen, uiteindelijk kwamen ze, na die 2 weken, met 2 man sterk een nieuwe slang aansluiten, maar ja, die past eigenlijk niet, werd ons verteld. We moeten het maar in de gaten houden. Vervolgens veegden deze twee mannen in een ruimte van 1 bij 2, samen, met stoffer en blik wat stof op. Met z'n tweeën dus.

* Nina gaat naar een Nederlandse privéschool. Een school waar je cash je maandbedrag moet betalen. Waar de directrice tijdens het intakegesprek alleen maar vertelde waar dat geld naartoe gaat en waarom het maandbedrag zo hoog moet zijn, zodat de lokale bevolking de school niet kunnen betalen.. Erg he? Het is een gebouw waar je je hond nog niet wil achterlaten. Ze zijn met nieuwbouw bezig.. Maar ja.. Dat zal nog wel ff duren voordat die klaar is. Nina vindt het geweldig op school. Ze heeft al wat vrienden en vriendinnen gemaakt en dat is voor ons het belangrijkste! Ze heeft een ritme, kan lekker spelen met leeftijdsgenootjes. We overwogen nog heel even om van school te switchen naar een Papiamentse school (een andere keus qua scholen hebben we niet) Maar daar lopen blijkbaar leraren rond die nog wel eens met een stok op tafel slaan. Nee, op de vingers mag niet meer. Uh, een dikke vette NO GO dus!!

* Komt er een donkere wolk aan, regent het meteen ook ontzettend hard. Wij wonen op een berg, dus het regent momenteel regelmatig hier. De wegen veranderen in enorme modderstromen, gevaarlijk ook met die vele gaten in de weg. Oppassen dus. Is de regen voorbij, breekt de zon door en staat automatisch weer het zweet in je bilnaad. Al merken we dat de nachten al wat koeler worden sinds een week, heerlijk!

* wij kijken uit naar Kerst! Het schijnt hier 1 grote Amerikaanse poppenkast te worden, compleet met levensgrote knipperende, gekleurde rendieren, kerstmannen, sneeuwpoppen etc. Kan niet wachten! Ik zie al een beetje Home Alone taferelen voor me als ik aan die versiering denk. Ze zijn al wel redelijk bezig hier om een en ander te versieren. Nu nog even uitzoeken welke palmboom we kunnen volhangen hier thuis, binnenkort! Sinterklaas komt hier zaterdag aan. Om 10 uur. Wij gokken op 11 uur. Lekker op z'n Antilliaans met pikzwarte pieten. Geen gezeik.

1. Frank:
    19 november 2019
    Weer heerlijk om te lezen marije...geniet nog maar ff verder daar!! Liefs van ons uit het koude kikkerlandje😍
  2. Frank:
    19 november 2019
    HadieMarije, wat fijn dat er voor jou/jullie zoveel dingen zijn daar op dat exotische Bonaire waarover je je kunt verwonderen, dingen waarvan je nog mag genieten, want zeg nou zelf, we maken er op die mooie aarde van ons met elkaar soms een angstaanjagende takkenzooi van. De leefomgeving van planten, bomen en dieren en ander natuurschoon wordt al langer hoe meer bedreigd door ons "fatsoenlijke" mensen. Ahum dus. Wij willen die wereld zo graag in een gezonde staat doorgeven aan al die lieve Nientjes die nog gaan komen. Eerlijk gezegd: ik houd soms mijn hart vast. Maar positivo als ik ben, ik ga door met heel mijn hebben en houden, tegen al die dwarsliggers in die denken dat er niets meer te redden valt. Ik geloof heilig in onze innerlijke krachten die tezamen tot heel wat meer in staat zijn dan in het achteloos wegkijken. Tjonge, wat een preek, maar ja, ik moet toegeven, jouw mooie verhaal was de aanleiding, jij hebt weer even iets in me losgemaakt en daarover kan ik me weer opnieuw verwonderen. Dankjewel lieve meid. XXX, liefs, groetjes, Frank.
  3. Frank:
  4. Leenke:
    19 november 2019
    Tof om jullie avonturen te lezen! Leuk geschreven weer. :) En wat een heerlijke foto’s!! Echt genieten zo te zien. Jullie maken nog eens wat mee, haha.
    Een dikke knuffel aan Nina.
    Liefs van ons drietjes. Xx
  5. Marg:
    20 november 2019
    Heeeeel mooi! Geniet! Dikke zoenen voor jullie. Trots op jullie! Snorkel ze! Xjes
  6. Suus:
    20 november 2019
    Ha zusje, wat leuk om te lezen zeg!!! X
  7. Henny:
    22 november 2019
    Lieverd, wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Ik ben opnieuw onder de indruk. Geniet, leef en blijf vooral verwonderen!
    Dikke zoen uit een fris Nederland van je mams!
    ❤️💋
  8. Errol Hunter:
    11 december 2019
    Leuk zeg! Cultuurshock of valt dat mee? Geweldig om zulke veelzijdige ervaringen op te doen, zo te lezen alsof jullie een stukje terug in de tijd gaan. De feestdagen zullen ook weer een beleving zijn. Wij wensen jullie in ieder geval fijne feestdagen toe en nog heel veel mooie ervaringen!!

Groetjes