ABC'tje

22 december 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Nu we er toch zijn.. Leek het me wel leuk om eens een ABC'tje te maken over hier! (ABC eilanden you know 😅)

A: altijd een zweetsnor. Hoe hard ik ook sport in Nederland, nog nooit kreeg ik een zweetsnor. Nu sta ik er mee op en ga d'r mee naar bed. Alles went trouwens hoor.

B: De B van Bonaire ligt te veel voor de hand nu. Ik ga voor de Bbq. Zondag is hier localdag. Iedereen zoekt familie of vrienden op. Veel bonairianen verhuizen op zondag hun halve inboedel naar het strand. Stoelen, tafels, bbq of buitenkeuken, Amstel Bright en complete muziekinstallaties; aan niets ontbreekt het ze! Inmiddels zijn wij ook al aardig ingeburgerd en doen wij vrolijk mee op de zondagmiddag.

C: chilltijd lassen wij hier in, tussen 1 en 2 smiddags ongeveer. De warmte kost ons aardig wat energie; regelmatig doen we even een powernapje en dan en kijkt Nien Paw Patrol. Bovendien begint onze dag hier ook vroeg, rond 6 uur gaat de wekker en om half 8 beginnen school en werk. En de C van cactussen. In Nederland kopen we ze voor in potjes voor in de vensterbank, hier groeit het als onkruid zo veel.

D: droom. Het feit dat we hier zijn, was al lang een droom van ons. Hoe bijzonder het is, ervaren we zelf maar blijkt ook uit de reacties die we krijgen hier dat we dit zijn gaan doen, met ons gezin! Geen volledige Nederlandse winter voor ons dit jaar. Ik zeg, die houden we erin!

E: elke 50 of 100 meter strand heeft hier een andere naam. Dit vonden we best vreemd in het begin. Maar het is echt zo. De onderwaterwereld is echt verschillend per 50 meter! Heel bijzonder. Inmiddels hebben we al aardig door wat we waar kunnen spotten onder water.

F: flora en fauna. Op een eiland zo klein als deze, is er veel afwisseling in natuur. Dat maakt dit eiland ook zo speciaal.

G: grazende ezels. Inmiddels weten een groepje van zo'n 6 ezels dat er bij ons wel wat te halen valt. Met regelmaat komen de ezels 's avonds dan ook bij ons in de straat om wat brood te halen. Vanavond stond er 1 bij ons aan de achterkant van het huis. We waren vergeten de poort te sluiten!

H: heel Bonaire bakt. Overal, op iedere hoek van de straat, heb je de zogenaamde 'snacks'. Een soort van snackbarretjes, allemaal in handen van de Chinezen, waar je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat van alles kunt kopen. Van goedkoop bier tot de vetste snacks. Maar ook de bitterballen en frikadellen staan met regelmaat op de menukaart hier op het eiland. 't blijft toch een stuk Nederlands hier!

I: ijsblokjes. Ook hier zijn we bezig met kou hoor. We willen namelijk koude drankjes. Het kraanwater komt hier met zo'n 25 graden uit de kraan, dus ja.. Ijsblokjes erin! De eerste weken douchen we zelfs met alleen koud water. Inmiddels niet meer! Te koud!

J: jutten. Ralf en Nina zijn met regelmaat aan het strandjutten. Hele bouwwerken worden er gemaakt en Ralf heeft zelfs een vogelhuisje en kerstboom gemaakt van drijfhout!

K: kleur! Alle huizen en barretjes zijn hier geschilderd in een kleur. Variërend van roze, blauw, groen, geel tot de Heineken of Amstel Bright kleur.

L: leven op een eiland. Het eiland is niet groot. Het voelt aan als een dorp. Inmiddels breidt ons sociale netwerk steeds verder uit, waardoor je overal op het eiland, bekenden gaat tegenkomen. Gasten uit het hotel, mensen die we bij Coco hebben ontmoet, ouders van de kinderen uit Nina's klas, collega's.

M: muggen. Er komt een moment dat je 2 kanten op kunt. Óf je blijft zeuren om de muggen en bijbehorende muggenbulten, òf deal er mee. Wij kiezen voor optie 2. We zijn best friends met antimuggenspray Off, bij barretjes etc. staat vaak ook een spray om te gebruiken. Wij sprayen ons er ongeveer de hele dag mee in. Speaking of.. Ik pak 'm er weer even bij.

N: Nina, onze heldin die een best lastige start heeft gemaakt hier. Het was immers niet haar keus om tijdelijk naar de andere kant van de wereld te verhuizen! Waar ze in Nederland een vast weekritme had met 2 dagen kinderopvang, 1 dag oppas en een dag met Ralf en een dag met mij, had ze dat hier niet meer. Heel fijn voor haar was dan ook het moment dat ze naar school mocht! En wat doet ze het goed. Ze heeft veel contacten en draait vanaf dag 1 makkelijk mee in de groep. Wat zijn we trots en wat is haar woordenschat en zinsbouw geweldig. Is ze 4?! Ze is enorm dol op snorkelen en het strand is geweldig voor haar.

De O t/m de Z volgen later. Ik ben nogal lang van stof en anders haken jullie misschien nog wel af ✌️

1. Marg:
    22 december 2019
    Aaaah wat leuk om te lezen!
    Beregezellig hebben jullie t daar
    Cocktail i d hand & genieten maar!
  2. Frank:
    22 december 2019
    Wat leuk!! Maak de rest ook maar gauw af hoor!!!! Fijne zondag!!!
  3. Frank:
    23 december 2019
    Geweldig Marije, leuk gedaan. Ook ik ben benieuwd naar de rest.
    Ik heb er al eentje voor je: Z, zien: weer in Nederland, ik verlang er naar. X, Frank.
  4. Aik en Lot:
    27 december 2019
    Heerlijk ABC tje.. Fantastische avonturen samen!! Her en der wat ongemak ( zweetsnor, muggen) maar zo te horen passen jullie je geweldig aan! Geniet van al 't moois en elkaar. Veel liefs xx
  5. Errol Hunter:
    4 januari 2020
    Leuk! Ik ben benieuwd naar onder andere de q en de x... ;-)