Deel 2 ABC

30 januari 2020 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Het heeft even geduurd, maar hier is deel 2!

O: ongeloof. De meesten van jullie zullen weten wat er zich in Nederland in ons huis heeft afgespeeld. Wat kun je je vergissen in mensen. Je vertrouwen is in 1 klap weg. Wat heeft het veel impact op ons (gehad). Daarover nu niet te veel. De O wil ik liever wijten aan het besef hoe Ongelofelijk gelukkig wij onszelf mogen prijzen dat wij deze kans hebben (gehad) om hier te mogen zijn. Om de leguanen vanuit je keukenraam te spotten. Om elke dag zoveel buiten te zijn. Om nooit een jas aan te hoeven doen. Om zoveel tijd met elkaar te kunnen doorbrengen. OH WAT IS HET HIER TOCH FIJN!

P: papimentu. Wat zijn we hier veel bezig met andere talen, wat geniet ik daarvan! Ralf kan inmiddels echt een heel goed woordje Papiaments spreken, ik een beetje. In mijn werk ben ik ook veel aan het communiceren in het Engels, Spaans waar ik kan.. Ik hou van talen! Met mijn collega's proberen we elkaars taal te leren. Zij leren mij Papiaments, ik leer hen (beter) Nederlands. Tja.. Blijf toch een beetje een taalnazi. Een verbeteraar. Sorry.

Q: quesidilla's. Ja lekker zijn ze! Ze staan op de menukaart bij Spice. En door.

R: rijden op Bonaire. Tja. De verkeersregels stammen nog uit de jaren '50. Dus, gordels om.. Kinderzitjes.. Hmm daar kijken ze niet naar. Alcoholcontroles willen ze gaan invoeren maar de materialen hiervoor komen 't voorjaar pas op het eiland. Best lastig ook om verkeersboetes te gaan uitdelen met auto's die en masse geblindeerde ramen hebben. Ja ook de voorruiten zijn dichtgeblindeerd. Echt pikzwart.

S: samen. We brengen veel tijd door met ons gezin samen. Gemiddeld zijn we zo'n 4 a 5 dagen per week de middag vrij. Dit komt ook doordat de scholen hier maar tot 12.30 uur duren. Uniek en waardevol!

T: 't is hier net Nederland. Ik had niet verwacht dat het zo Nederlands zou zijn. De bitterballen op de menukaart, de Calvépindakaas in de schappen en de Nederlandse woorden die worden gebruikt midden in een Papiaments gesprek. Hoor je opeens het woord 'bankpasje' tussendoor.

U: unbelievable dat we over een week terug gaan naar Nederland. Ik weet niet of ik iemand ooit kan uitleggen wat 4 maanden op een tropisch eiland met je doet.

V: vinnen van dolfijnen! Die hebben we afgelopen zaterdag gespot! Zo magisch om deze dieren te zien. We hadden geluk, de oostelijke kant van het eiland was wonderbaarlijk rustig. En dus is de kans groot om ze te spotten. Wauw. Wat een ervaring! Ralf zei het die morgen al: "Vandaag gaan we dolfijnen zien, " en hij had gelijk.

W: Werk. Voor ons zit het werken hier, er op. Een ervaring om nooit te vergeten. Voor mij een nieuwe wereld, werken in de horeca. Een uitzicht waar ik geen genoeg van kon krijgen. Die zonsondergangen! Iedere dag weer een feestje. Een moment om een foto ervan in je hoofd te maken, zo vertellen we Nina. En dat doen we!!

X: xouhetnietweten.

Y: de Y van ijsjes mag niet hè? Maar hier is het iedere dag ijsjesweer!

Z: zand.. We nemen wat zand mee naar Nederland. Wat zijn we vaak op het strand hier. We vinden het zand overal terug ook, zelfs in de sokken die net uit de was komen. Er valt niet tegen op te stofzuigen trouwens. Dus we dealen er gewoon lekker mee. En een bezempje door t huis halen werkt trouwens ook beter dan stofzuigen op 110 volt. En natuurlijk de Z van ZON! De periode van eind december tot half januari was regenachtig en soms ook echt koud. Echt. We hebben zelfs een lange broek aangetrokken soms, of een trui. Nu is het alweer een week erg warm. We dachten dat ons lichaam er aan gewend was geraakt, aan de hitte. Maar toch kunnen wij er als echte Hollanders, er over klagen.

1. Henny:
    31 januari 2020
    Mooi verhaal, Marije.
    De mail kwam overigens in de spam terecht waar in bijna nooit in kijk. Toevallig vanochtend wel!